
69

Angelika W. Wyka*
Media Privatization and the Spread of Foreign Ownership 
in East Central Europe

*	 Angelika W. Wyka, Frankfurt University & European Journalism Observatory. The article is based upon 
the chapter 3 (Media Markets in Poland, Hungary and the Czech Republic) of my doctoral dissertation entitled Mass 
Media in the Process of Transformation in Poland, Hungary and the Czech Republic After the Fall of Communism. The 
dissertation was submitted to the Frankfurt Gradaute School at the Goethe University last October.

Liberalization of the media – introductory remarks

Political transformation is the necessary prerequisite for the successful 
transition into democratization, both in print and broadcast, from the control 

and the information monopoly of the communist parties.  The communist period 
media are characterized as being dependent upon the authoritarian state, in 
terms of content, access, ownership, financing, production and distribution 
(Gulyas 2001, 2). In other words, the media was the instrument of the Communist 
party’s ideological mass persuasion.  During the fall of the Communist Party, late 
1980s and early 1990s, the political transformation in East Central Europe brought 
about the liberalization of the mass media.  A significant shift was made from 
the overwhelming presence of the state (Communist Party) in the media as state 
interventions became more limited. 

After the collapse of communism, the political elites, media 
entrepreneurs and journalists all had to address the question of how to make 
the media system(s) of the region more independent, pluralistic and democratic. 
Interestingly, however, the process of liberalizing the media started already in 
the late 1970s, when the party-communications monopoly was broken and an 
increasing number of independent sources and media channels came into being 
in Poland, Hungary and the Czech Republic (Sukosd 2000, 135).  A significant 
proportion of these independent communications networks  however, still 
functioned, illegally; creating a second public sphere of independent and foreign 
media.

Dismantling the old system is one matter.  It is not enough to leave 
the media to the mercy of either the free market or political forces and hope 
that these will produce the desired effect. Establishing a framework for a new 
media system is critical.  The problem with the regulation of the media in Poland, 
Hungary and the Czech Republic has thrown up a number of questions how to 
safeguard the media’s independence of the media against the control and power 
held both by politicians and by private industry. For instance: 

kompubl test NOVA.indd   69 24.1.10   15:01



70

•	 How should they be regulated and by whom?
•	 What steps should be taken to prevent private media monopolies and 

oligopolies?
•	 Should commercial and public radio and television exist (dual media 

model)?
•	 Should newspapers be subsidised by the state?
•	 What should be the limits of foreign ownership?
•	 Should the old leaders/managers of the communist media be	 prevented 

by means of the so-called vetting process from playing a 			 
role in the new mass media (Budge, Newton et al. op cit., 148)? 

The post-communist elites in Poland, Hungary and the Czech Republic 
were aware of the significance of these challenges. However, they were reluctant 
to provide the new criteria needed to create independent means of mass 
communication. 

The first years of democratic consolidation, in East Central Europe, 
showed that the new political elites could be highly creative when it came to 
exerting pressure on the media (ibid: 13). Some state, government and other 
prominent political officials in the region, for example, frequently used their 
position of authority and their influence over both public and commercial media, 
inter alia, by:

-	 dominating the print media distribution,
-	 interfering with the privatization of the press,
-	 appointing heads of public service broadcasters as well as heads of the 		
	 broadcasting councils,
-	 interfering with media coverage of the current government, 
-	 supporting laws and regulations that favour government and state 		
	 control of the media (Gross 2002, 60).

However, as most researchers investigating East Central European 
media developments have pointed out, not only political but also economic and 
technological factors, as well as the internationalization and globalization, affect 
the evolution of transformation.

Media privatization and the spread of foreign ownership
Denationalization and privatization are amongst the fundamental 

prerequisites for general democratization for the autonomy and the development 
of a new (democratic) media system. For nearly half a century after the Second 
World War, East Central European media systems were framed in a political, 
institutional, economic and legal structure that was altered after the breakdown 
of communism. It was believed that freedom of ownership is the guarantor of 

kompubl test NOVA.indd   70 24.1.10   15:01



71

democracy and a free press (Splichal 2001, 43). As such, privatization of the media 
meant less dependence upon government. Even the political views of the first 
non-communist governments differed widely, in regards to the extent and speed 
of this privatization. Most of those governments, however, opted largely for rapid 
ownership changes in the press (Sparks with Reading 1998, 142). Unsurprisingly, 
all newspapers and some local radio stations were already privatized by 1990. The 
(then) Czechoslovak press was the first to respond to the changes marked by the 
aftermath of communism. Most of press passed into private hands – those of a 
political party, a commercial company, an association, or a group of individuals. 
This pattern was repeated  in Hungary and in Poland, where the 1990 Law on the 
liquidation of the Worker’s Publishing Cooperative Press-Book-Movement – “RSW 
Prasa-Ksiazka-Ruch” was established. Also, a significant number of new privately 
owned and profit-oriented radio and television stations came into being. The case 
of privatization is quite different for broadcasting, since it involves another set of 
regulations, than for the press.

This rapid and spontaneous print media privatization2 happened far 
more quickly than with broadcasting, due to the following factors:

-	 the collapse of any state control gave rise to quasi-libertarian 	conditions 
for the pint media (one might call it “wild capitalism”3), while the 
broadcasting sector remained under state-control frequencies and 
licenses,

-	 compared to private broadcasting companies, private print media outlets 
were much cheaper and easier to be quickly established, 

-	 an extremely large number of former communist newspapers eased the 
process of privatization, compared to the extremely limited number of 
broadcasters in 1989 (Gross 2002, 62).

Press freedom is often equated with private ownership by individuals 
and the free economy is perceived as the purest safeguard against state 
intervention.  The reality is, however,  quite different. The separation of state 
property and its conversion into private property was profoundly political 
(Splichal op.cit.). Governments did not fully withdraw and the regional press was 
strongly saturated with political pressures. Besides political manipulation, the 
print media faced other obstacles in their transformation. The ruling elites tried to  
control press by means of “financial pressures [such as] new taxes, the withholding 
of advertising and the impounding of delivery trucks”, and “dangerously broad 
defamation laws” (Koralova and Dimitrov as cited in Gross 2002, 62).  In addition, 
the press faced the absence of professional staff, regulatory agencies and laws, 
the lack of investment capital and inadequate communications infrastructures 
(Gross op.cit). 

kompubl test NOVA.indd   71 24.1.10   15:01



72

As noted above, broadcasting was slower to privatize, because 
broadcast laws were slow to be (re)written. In particular, private national 
television stations were the slowest to appear also because of the machinations 
of the new regulatory institutions set up by these laws (Gross 2002, 63). In other 
words, the development of a private sector was slower (with the exception of 
the Czech Republic), because it was an area in which the issue of regulation and 
political control played a significant role (Giorgi 1995, 6). Yet, despite a variety of 
problems4, a significant  number of private broadcasters started to operate in the 
first half of the 1990s  and the state-controlled radio and television, that were 
transformed into public radio and television,  lost their monopoly. 

Foreign investment in ownership, as well as co-ownership, of the media 
was extensive and rapidly undertaken at the very beginning of the 1990s.  It 
continues to remain a major aspect of media privatization, in all the three countries 
under discussion. The press was the basic target of multimedia corporations and 
companies attempting to gain market share (Gross op.cit., 64). Foreign ownership 
was in high demand by media outlets throughout the region, simply because it 
offered financial support, technology and know-how not available domestically. 
Also, foreign ownership was primarily thought to safeguard the media against 
political influence (Sukosd 2000; Gross 2002; Splichal 2001). 

Characteristic, of all the countries under investigation, is the entrance 
of foreign investors via the periphery towards the centre (Giorgi 1995, 5). This 
can be explained by at least three reasons: 

(1) lower financial risk involved, 
(2) lower level of competition from domestic investors, and 
(3) lower political profile (ibid). 

Obviously, post-communist countries were not prepared for what later 
turned out to be a massive influx of Western media capital. Nowadays, the print 
market in Central Europe is entirely dominated by foreign capital, in particular by 
German publishing houses.5 Consequently, something that would not be possible 
in Germany, Sweden, Norway or even Switzerland, has unfortunately become 
possible in post-communist Europe: over 85 per cent of the Central Europe’s print 
media market is foreign-owned and this tendency is still increasing (see Gulyas 
1999; Galik and James 1999; Cashin 2004; Wyka 2005)6.

A 2004 report, Eastern Empires: Foreign Ownership in Central and 
Eastern European Media: Ownership, Policy Issues and Strategies 7, dealing mostly 
with foreign investment in Central and Eastern Europe, clearly demonstrates 
that “This [foreign investment, AW] is a threat to independent journalism and 
freedom of expression. The old state monopoly of the media, particularly the 
print media, has been replaced by the new foreign capital’s monopoly” (2004, 6; 
see also Norris 2006). Furthermore, according to the authors of the survey, there 

kompubl test NOVA.indd   72 24.1.10   15:01



73

are strong indications that aggressive commercial policies have been pursued at 
the expense of journalistic standards; threatening pluralism and undermining 
journalists’ professional and social rights. The encroachment of West Europe’s 
media into the Central European countries raises the crucial question: can media 
systems in these countries represent public interests and civil concerns when key 
decisions about investment and even editorial attitudes towards political issues 
are made elsewhere?  A large influx of foreign capital into the Polish, Hungarian 
and Czech markets may actually impose a threat to indigenous media industries, 
and furthermore, may significantly limit media pluralism.8 Strictly speaking, the 
domination of foreign companies can actually prevent democratic functions 
of the media.  As noted by Anges Gulyas of Hungary, these companies are less, 
if at all, concerned with national and cultural developments (1999, 71). The 
German companies, for instance, have been trying to create global magazines 
for the whole of Central Europe without any variations (European Federation 
of Journalists 2004, 49). Magazines like Tina and Bravo have been distributed 
throughout East Central Europe.9 

Foreign companies have been trying to impose their Western 
management models in a completely different environment. The argument goes 
that the media, in particular the press, were in fact colonized or even internalized 
by West European publishers by creating regional editions of successful titles and 
launching popular newspapers with editorial copy based on cheap sensationalism 
(Ociepka 1998; Krone 2007; Jakubowicz 2007; Coman 2000). In broadcast media, 
foreign investors launched new stations drawing on the unoriginal, yet successful, 
recipes of American and European-type “show-biz” formats. In one word, the mass 
media in post-communist countries experienced  not only a forceful entry of 
foreign capital, but an invasion of western programming (Coman 2000). 

Given the fact that laws protecting journalists are weak, large media 
takes full advantage of this. Foreign publishers, for example, deny the role of 
journalistic organizations, set low wages and avoid signing collective employment 
agreements (Gross 2002; Media Power in Europe 2005). This certainly affects 
media and journalism, leading to the weakening of their status as an independent 
power, as well as to the disappearance of the “control watchdog” function of the 
media (Coman 2000, 42).

Poland
There are two acts that set up the legal framework for privatization 

of the print media in Poland10: The Act of 1990 (April 11, 1990) that abolished 
censorship and the already mentioned 1990 Law on the Liquidation of the 
Workers’ Publishing Cooperative Press-Book-Movement (June 6 1990), which 
established a liquidation commission to oversee the fall of the communist 
print media monopoly (Gross 2002, 61). The Workers’ Publishing Cooperative 
controlled all material components needed for the publishing process (Downing 
1996, 148) and dominated the Polish press landscape for 40 years, was dismantled 

kompubl test NOVA.indd   73 24.1.10   15:01



74

(Klimkiewicz 2004, 372). 
The commission followed the basic sale strategies: sale of the press 

titles to private owners, and assignment of the newspapers and magazines 
to staff cooperatives. Print media market availability for foreign investors was, 
until 1993, very restricted by the commission.11 However, when the commission 
officially finished its work in 1993; the situation changed.  Significant investments 
in the Polish press market were made by the German media companies, such 
as Passau Neue Presse, Axel Spinger 12, H. Bauer and the Bertelsmann, the Swiss 
JMG Ost Press, the Italian Finivest, and many American companies (Gross 2002; 
Klimkiewicz 2004; Ociepka 2003).  After 18 years of political change, the Polish 
print media sector seems now, paradoxically, to be dominated by foreign, 
mostly German publishers. The only domestic competitor with control over large 
circulation shares is Agora Co., publisher of Gazeta Wyborcza.13

Foreign investments in the broadcast media were taken up, as well. In 
Poland, although commercial radio14 license had been granted already in 1991 
(before the enactment of the new  radio and television law in 1992), a private 
national television company, Polsat, started to broadcast in 1994.15  Before Poland 
joined the European Union and became a member state, foreign investors had 
been allowed to hold only a minority share (up to 33 percent) in the Polish 
broadcasting media under the 1992 Broadcasting Act (Art. 35.1.).16 Consequently, 
the absence of influential foreign investors caused a division of the television 
market into two parts, notably one covered by the public broadcaster (53 percent) 
and the other by several private broadcasters (47 percent) (Klimkiewicz 2004, 378). 

Amongst foreign investors were, inter alia, Time Warner, Bertelsmann 
and Reuters. The second largest private television, TVN, has existed since 1997. 
Initially, TVN’s 33 percent owner was the American Central European Media 
Enterprises (Klimkiewicz op.cit.).

The Czech Republic
At the beginning of 1990, the Federal Assembly revised the 1966 press 

law.  This formally abolished censorship and allowed Czech and Slovak individuals 
and companies, including foreign-owned ones based in Czechoslovakia,17 to own 
and publish periodic publications (Smid 2004, 144). As such, the amendment 
opened up the way to private ownership and foreign investment in publishing 
ventures. The previously strict licensing of any publishing activity was largely 
simplified. According to the amended Press Law provisions, a publisher had to be 
in conformity with the legal system.

The 1991 Large Privatization Act18 (which founded the National 
Property Fund) set up the guidelines for the privatization of industries (Smid 
2004, 146). All these laws created a situation that enabled the spontaneous 
privatization of the existing Czech dailies. The daily Mlada fronta (previously a 
communist newspaper), for instance, changed  its name to Mlada fronta Dnes, 
“whose activities were coordinated and approved by the new political elite in the 

kompubl test NOVA.indd   74 24.1.10   15:01



75

Czech Republic, and who used the opportunity to rent newsroom equipment 
from the old publisher”(Smid op.cit., 148).19 The Czech Communist Party’s daily 
Rude pravo was transformed, by its editorial team into a leftist paper, keeping the 
same title. Rude pravo, in contrast to Mlada fronta Dnes, “left everything behind” 
(ibid.). 

Besides the spontaneous20 privatization of the dailies that had existed 
under communism, there have been many attempts at launching a new national 
daily. Attempts were undertaken by both Czech investors and investors from 
abroad.  Taking advantage of the lack of media legislation in the first years of 
transition to democracy, the Swiss Ringier and some German publishing houses 
invested heavily in the Czech media market, where they met little political and/or 
popular protest (Gross 2002, 64 emphasis added). In 1992, Ringier launched the 
first Czech tabloid, in turn the German companies such as Passau Neue Presse, 
Axel Springer and Bertelsmann brought clones of their domestic products to the 
Czech newspaper market– Burda, Bravo, Tina, Autotip, etc). Because Czech capital 
was not widely available, foreign investors took control of both the unplanned 
privatized (e.g. Mlada fronta Dnes) and the newly established newspapers (e.g. 
Lidove noviny21) (Smid op.cit., 149). Foreign investments have also been made in 
the regional and local press. German and Swiss companies own 80 percent of 
Czech magazines and newspapers.

Private national television did not appear until 1994, in the Czech 
Republic.  Although the 1991 Czech Radio and Television Act, the first media 
law adopted in the East Central European region, allowed for the privatization of 
radio and television. This newly enacted Czech media law, in contrast to Poland’s 
and Hungary’s broadcasting regulations,22 was very liberal and had no limits on 
foreign investment.

While Western European companies have dominated foreign 
investment in the Czech Republic’s, Poland’s and Hungary’s press, American 
companies have had significant success in entering their broadcast media (Gross 
2002, 65). TV Nova, being backed by the American Central European Media 
Enterprise (CME), started to broadcast a full-time program on February 1994. By 
May 1994, Nova had already become the leading broadcaster in the Czech market 
(Sparks with Reading 1998, 167). By 1995, it had achieved a 70 percent share of the 
audience. Nova has, more or less, successfully held on to this dominant position 
ever since.23 This television station has been, and still is, a very frequent subject of 
political debates, chiefly because of its negative cultural impact (Smid 2004, 157), 
low quality programming content – imported soap operas, shows, soft porn and 
sport - and its political involvement. TV Nova’s main commercial competitor is TV 
Prima. 

Hungary
Hungary differs significantly from the other two countries.  Its media 

market has the highest proportion of foreign ownership in the region (Sukosd 

kompubl test NOVA.indd   75 24.1.10   15:01



76

2000, 151). As a Hungarian media researcher, Mihaly Galik, writes “the exceptional 
circumstances of political transition from the authoritarian political regime to 
democracy made an extraordinary method of privatisation possible on a mass 
scale: the journalists themselves and not the representatives of the state set the 
speed and terms of the privatisation process” (2004, 201). The journalists started 
to negotiate with potential investors to convince them to invest in the print media 
that had already existed (e.g. Magyar Hirlap and Nepszabadsag).24 Additionally, 
many new titles were established by foreign professional investors (no limit 
on foreign investment), in a very short period of time (ibid.). By 1994, about 80 
percent of overall capital investment came from the Western companies, mostly 
German and Austrian ones. 

This economic dependence raised questions concerning control of 
Hungarian newspapers by foreigners who, as Sukosd notices, “may be more 
interested in profits than in quality journalism” (2000, 153). Tabloid and magazine 
segments are growing, quality dailies are in slow decline. According to the 
Hungarian Publishers’ Association, there are several problems the publishing 
industry in Hungary is struggling with. The VAT on newspapers and magazines is 
15 percent, making it one of the highest in Europe. By and large, the Hungarian 
privatization process of the print media industry, similarly to the Czech one, has 
been also termed spontaneous privatization. 

In turn, the process of privatization of Hungarian broadcasting 
was frozen for many years. The direct reason for the late reinstitutionalization 
of broadcasting is that the amended 1989 Hungarian Constitution required 
a qualified, two-thirds, majority for broadcasting regulation to be passed 
(Television across Europe 2005, 801). However, such a majority was not reached. 
This caused the privatization of the broadcast media to be started late. The first 
national private television stations, RTL Klub and TV2, began to broadcast in 1997. 
By contrast, local broadcasters began operation quite early in Hungary; the first 
cable television channels, the loudspeakers of the then communist-controlled 
local municipalities, were launched in 1986. Of course, these channels have been 
since privatized. Nevertheless, they have remained the loudspeakers of the local 
councils (ibid.).

Conclusion
After 50 years of state-controlled media, it was believed that freedom of 

ownership and private ownership were guarantors of democracy and a free press 
(Splichal 1994, 135-136). As such, private ownership became the dominating 
feature of the media undergoing the transformation process. Nevertheless, some 
degree of direct state ownership could be still found in many newspapers.

Foreign ownership and capital influx became very important factors in 
the print media sectors in the region. The national daily paper market was among 
the first targets of foreign investors (Gulyas 1999, 9). In the Czech and Hungarian 

kompubl test NOVA.indd   76 24.1.10   15:01



77

COUNTRY

Poland

Czech Republic

Hungary

START

1990

1990

1989

STRATEGIES

Transfer to staff;
sale to private owners;
return to the state property

Transfer to staff; sale to private 
owners;
sale to companies owned by 
the state

Transfer to staff;
sale to private owners

Means of Privatization

Driven by administration

Spontaneous

Spontaneous / controlled by 
the State Property Agency

TABLE 1. Privatization of the press in Poland, the Czech Republic and Hungary. Source: Adopted from EUI-WP 
2005/19, Klimkiewicz, 2005:14; Hungary – own study.

COUNTRY

Poland

Czech Republic

Hungary

BROADCASTING LAWS

1992	 Broadcasting Act

2004	 Amendment to 1992 	 	
	 BA

1991	 Czech Radio Act

1991	 Czech Television Act	

2001	 Act on Radio and 	 	
	 Television 	 	 	
	 broadcasting

1996	 Law on Radio and 	 	
	 Television

2002 	 Law modifying the law 	 	
	 on Radio and Television 	 	
	 1996

PRESS LAWS

1984	 Press Law, as amended

2000	 Act regulating the 	 	
	 Rights and 	 	 	
	 Duties related with the 	 	
	 Publishing 	 	 	
	 of Periodicals

1986	 Press Law, as amended

TABLE 2. An Overview of Legal Frameworks in Poland, the Czech Republic and Hungary. Source: Adopted from 
EUI-WP, Klimkiewicz, 2005/19, p.10; Hungary – own study.

dailies’ market foreign ownership reached more than 50 percent. The regional 
press markets were entirely dominated  by foreign investors. The dominant 
groups were Axel Springer, WAZ, Passauer Neue Presse. It is estimated that the 
foreign ownership share in the Czech regional market peaked at 80-85 percent. 
As was already demonstrated, foreign influence had both positive and negative 
impacts. On the one hand, foreign ownership helped to move away the regional 
media from direct influence of the state (depoliticization).25 On the other hand, 
foreign ownership could hamper democratic functions of the media, since they 
care less about national and cultural developments. The mass media are nothing 
more than a provider of commercial goods relevant only to the free market, not 
to the public. Obviously, “they want their money back”, but then “they are doing a 
terrible service to these countries and to the idea of a free media“.

Appendix

kompubl test NOVA.indd   77 24.1.10   15:01



78

COUNTRY

Ownership restrictions
Television

Ownership restrictions
Print

Cross ownership restrictions

Foreign ownership 
restrictions Print and TV

POLAND

A license shall not be 
granted if the applicant’s 
programming could 
give the applicant a 
dominant position in mass 
communications in the 
given area. Furthermore, a 
license shall be withdrawn 
if the applicant has gained 
such a dominant position 
in mass communications 
in the given area. (No 
definition of these terms in 
Broadcasting Act)

Dominant position in 
the market is defined 
as the ability to prevent 
effective competition in 
the market and conduct 
its business independently 
of its competitors and 
customers to a significant 
extent. A company has a 
dominant position when 
its share of the market 
exceed 40 percent: 
there are not separate 
circulation thresholds at 
local, regional and national 
level.

No dominant position in 
mass communication in a 
given area.

Non-EU ownership 
of broadcast outlet is 
restricted to 49 percent. 
No restriction for print.

Czech Republic

Non-wide broadcasting, 
only one license.
Nation-wide television 
broadcasters may not 
have any ownership 
interest in other 
nation-wide television 
broadcaster.
Local level: audience 
reach limit of 70 percent 
of the population.

No restrictions. 

No nation-wide 
broadcaster may 
consolidate with any 
other nation-wide 
television broadcaster 
in any other manner 
than in Article 58 (1) 
(consolidation between 
radio and television 
broadcaster).

No restrictions.

Hungary

Ownership of a single 
enterprise limited to max. 49 
percent of the voting rights. 
Broadcasters with national 
broadcasting rights and 
those holding a controlling 
share therein are not allowed 
to acquire a controlling 
share in another enterprise 
performing broadcasting or 
broadcaster transfer. 

No restrictions.

Company with controlling 
share in a national wide 
newspaper cannot acquire 
holdings in any broadcaster 
over 25 percent.

Regional newspaper (with 
ten thousand sold copies) 
may not acquire a majority 
of a broadcaster or if the 
reception are overlaps 
with 80 percent of the 
distribution area of the 
newspaper (and vice versa).

No restrictions for the press.
A minimum of 26 percent of 
the  shares of a broadcasting 
company must be owned 
by Hungarian citizens and 
residents.

kompubl test NOVA.indd   78 24.1.10   15:01



79

Restrictions for political 
parties and
organizations

No specific provision in the 
Polish Broadcasting Act

No specific regulation 
for political parties 
or organizations in 
the broadcasting law. 
However, political 
parties and movements 
are enabled to run or 
participate in a company 
which deals exclusively 
with radio and television 
broadcast and publishing 
activities.

Political parties and 
organizations are not 
entitled to broadcast.

TABLE 3. An Overview of Regulation of Media Ownership in Poland, the Czech Republic and Hungary - 
Comparison. Source: Based on Commission Staff  Working Document: Media pluralism in the Member States of the 
European Union  (2007).

COUNTRY

Poland

PUBLIC
BROADCASTING -
LEGAL FORM

TVP (joint stock 
company of the 
State Treasury)

FINANCING

Advertising, 
subsidies 
fees

PLURALITY 
OBLIGATION

Yes

MAIN PRIVATE 
BROADCASTERS

Polsat, TVN, RTL

OWNERSHIP 
RESTRICTIONS

Yes

FOREIGN
CAPITAL

Yes

PROGRAMMING 
OBLIGATIONS

In law

Czech 
Republic

Ceska televize 
(non-profit-
oriented legal 
person 

Advertising, 
fees, 
subsidies

Yes Nova, Prima No Yes In license

Hungary Hungarian 
television 
(Foundation)

Advertising, 
fees, 
subsidies

Yes RTL Klub,
MTL SBSTelevizio
TV2, Duna TV

Yes Yes In law

TABLE 4. Broadcasting in Poland, the Czech Republic and Hungary – similarities and differences. Source: own 
study based on Sparks 1998, p.153; Ociepka  2003, 153 and on analysis of the Polish, Czech and  Hungarian Broadcasting 
Acts.

kompubl test NOVA.indd   79 24.1.10   15:01



80

NOTES
1  The author wishes to thank Millie Baker for 
editing the final version of the paper.
2 There was an initial explosion of new print 
media, followed by the virtually immediate 
collapse most of the new titles. For more see 
J.H. Downing (1996) Internalionalizing Media 
Theory. Transition, Power, Culture. Reflections 
on Media in Russia, Poland and Hungary 1980-
95, SAGE Publications London Thousands Oaks 
New Dehli, p.147.
3 Wild capitalism is characterized by private 
property ownership, egocentric competition 
and utilitarism for own economic gain, blind 
free market forces determining the prices of 
goods and services.
4  In many post-communist countries, the 
changes in the television sector were carried 
out chaotically, without any clear policy or legal 
frameworks in place. This strange situation 
caused an explosion of unlicensed broadcasting 
outlets. In Poland, for instance, by 1993 
there were 57 illegal broadcasting television 
stations. For more see Television across Europe: 
regulation, policy and independence. Summary, 
Monitoring Reports 2005 Open Society 
Institute, p.35
5  Among the investors are Bavarian Passauer 
Neue Presse (PNP) – one of the largest 
publishers of  regional papers in Europe; 
Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) – the 
German media giant has a European empire of 
more that 130 papers; Axel Springer Verlag – 
the largest European publishing house, Burda, 
Gruner + Jahr, Bauer. It is said that Central 
Europe has become a German press “colony”.  
Of course, the countries have seen large scale 
investments by companies from other European 
countries – ORKLA of Norway, Ringier and 
Edipresse of Switzerland, Lagardere Group 
and Hersant of France, Sanoma Magazines 
International of Finland, Bonnier of Sweden.
6 Media concentration regulations and specific 
anti- trust laws, as well as press and publishing 
laws, make it more difficult for large publishing 
houses to expand. 
7 In 2002 the EFJ published a report entitled 
European Media Ownership: Threats on the 
Landscape. The report was part of an EFJ 
project about the impact of globalisation on 

European media, focusing on a survey of media 
ownership mainly within European Union 
countries. In 2004, a second part of the report 
was published. The study analyzed media 
ownership in Central and Eastern European 
(CEE) countries, including the countries, which 
became part of the 2004 enlarged European 
Union. For more see: Eastern Empires: Foreign 
Ownership in Central and Eastern European 
Media: Ownership, Policy Issues and Strategies; 
European Federation of Journalists; Brussels 
2004. Available online at www.ifj-europe.org/
docs/FOREIGN%20OWNERSHIP%20IN%20
CEE%20MEDIA%20COUNTRIESJUNE2003.doc
8  There is a risk of subordinating local 
media institutions to foreign interests and 
consequently, of subordinating their editorial 
voice to external interests and ideologies, as 
well as to political-economic interests (for more, 
see Coman 2000, 42).
9 Yet the Norwegian ORKLA Press has chosen a 
different approach. They are more aware of the 
social and cultural differences between regions 
and are producing papers, which relate to the 
specific issues and concerns of the region where 
the newspapers are published. As a result, 
the daily Rzeczpospolita (English for Republic) 
published by ORKLA is regarded by Poles as 
very reliable, with high-quality information and 
analysis.
10  Among the countries under discussion, 
Poland has the largest market.
11  The commission was reluctant to sell off old 
titles to the foreign media groups, in particular 
to the German ones. The only daily that the 
commission decided to sell was Rzeczpospolita, 
formerly a government newspaper. Ultimately, 
the commission decided to sell 49 percent 
(51 percent belonged to the government) to 
the French media baron, Robert Hersant.  In 
1995, Hersant bought an additional 2 percent, 
reaching a total of 51 percent. A year later, all 51 
percent was sold by the Hersant media group to 
the Norwegian company, ORKLA Media. 
12 Axel Springer is one of the big foreign 
publishers in Poland, where it owns 15 
magazines and one newspaper. It created 
Fakt, a racy daily tabloid, to compete with the 
established Polish-owned Gazeta Wyborcza. 
Fakt, which started out selling 300,000 copies, 
has overtaken Gazeta Wyborcza‘s circulation 

kompubl test NOVA.indd   80 24.1.10   15:01



81

of 536,000, according to Florian Fels, Springer‘s 
manager in Poland. For more, see Dempsey, J. 
13 Gazeta Wyborcza has remained the 
unquestionable leader among daily newspapers 
in Poland. The newspaper was established in 
1989 as the official organ of Solidarity. Thanks 
to its unique formula of combining one national 
section with 19 regional supplements, Gazeta 
has dominated both the national and regional 
markets. For more, see Klimkiewicz (2004).  
Both Czech and Hungarian societies have not 
been able to produce a high-quality, financially 
strong daily paper like Gazeta Wyborcza. 
14  Radio Malopolska Fun was established in 
1990 in Krakow in cooperation with French Fun 
Radio. The newly founded radio profited from 
know-how provided by the French. In 1993, 
Cracow Foundation of Social Communication 
together with Bank BPH (owned by the State 
Treasury) formed the company Radio Muzyka 
Fakty LTD (RMF FM). RMF’s main rival, Warsaw-
based Radio Zet has been broadcasting since 
September 1990. Radio Maryja, a Catholic radio 
station, was created in 1992 and granted a 
nationwide license in 1994.
15  In fact, Polsat, a company owned by Zygmunt 
Solorz, had broadcasted to Poland since 
1992 via a Dutch satellite. Its programs were 
a mixture of Brazilian telenovelas, American 
serials and children’s programs. For more, see 
J.H.Downing, op.cit., pp 149-150.
16  Ever since April 2004, when amendments 
to the broadcasting act were passed, media 
owners from the EU countries have been free 
to invest without any financial restrictions. 
The only ceiling, of 49, percent applies to 
investors from outside the EU (which in practice 
means American investors and their European 
subsidiaries own a majority stake). For more, see 
Television across Europe, Poland, p.1133.
17 On January 1, 1993, Czechoslovakia peacefully 
split into the Czech Republic and Slovakia.

18 The Smal Privatization Act was passed in 
October 1990 and enabled auctioning of state 
property of the companies in the sector of 
services and agriculture. 
19  The leading Czech newspapers although 
owned by the state under communism, were 
confiscated by their respective member of 
staff. Those people set up private companies, 

abolished the state-owned newspapers and 
created new ones – with a slightly changed 
name. This made it possible for them to take 
over the established trademarks of the papers 
as well as their subscribers, claiming that from 
a legal point of view, their newspapers were 
new ventures (Culik 1997, 2). Jan Culik, a Czech 
media scholar, calls this kind of privatization 
questionable. “This makes it impossible for 
journalist to exercise a proper journalistic role of 
being a public watchdog” – he writes further.
20 The period between 1989 and 1992 by many 
Czech media researchers has been termed 
spontaneous privatization. By 1991 there were 
about 2,500 publications.  It is said that the real 
privatization of state property began in 1992, 
when the new privatization law was passed. 
21  Lidove noviny, like Gazeta Wyborcza, started 
out as a newspaper run by former dissidents 
(Klvana 2004, 49).
22  Polish legislators limited foreign capital 
interests in the broadcast media to 33 percent  
- foreign investors were allowed to hold only 
a minority share (Broadcasting Act, Art.35.1). 
Hungarian legislators, in turn, limited foreign 
investments to 49 percent (Broadcasting Act, 
Art.122(8)).
23 Recently its audience share has reduced 
to around 44 percent, which still gives the 
television the leading position. 
24  This unusual privatization method was 
used and could be used only in 1990, because 
legal loopholes were eliminated after the new 
elected government took office (for more, see 
Galik 2003, 181).
25  Capital inflow was also perceived as 
beneficial: the improvement of technological 
level in production. For more, see Gulyas 1999, 
11).

Reference List 
Cashin, Alison. 2004. Reining in Free Media, IWM 
Junior Visiting Fellows’ Conference, VolXVI/4. 
Available online at http://www.iwm.at/publ-jvc/
jc-16-04.pdf, retrieved February 12, 2005.

Coman, Mihai. 2000 Developments in 
Journalism Theory. About Media “Transition” in 
Central and Eastern Europe 1990-99. Journalism 
Studies, Volume 1, number 1, pp. 35-36.

kompubl test NOVA.indd   81 24.1.10   15:01



82

Commission of the European Communities, 
Commision Staff  Working Paper on Media 
Pluralism in the Member States of the European 
Union. 2007. http://ec.europa.eu/information_
society/media_taskforce/doc/pluralism/media_
pluralism_swp_en.pdf , Retrived February 18, 
2007.

Czech Republic:  2001 Broadcasting Act; 1991 
Broadcasting Act. Both copies in my possession.

Dempsey, Judy. 2004. Foreign ownership a 
sore point in East Europe’s media, International 
Herald Tribune. http://www.iht.com/
articles/2004/11/08/east08_ed3_.php, Retrieved  
July 14, 2007.

Downing, John. D. H. 1996. Internationalizing 
Media Theory. Transition, Power, Culture. 
Reflections on media in Russia, Poland and 
Hungary 1980-95. Thousand Oaks, London & 
New Dehli: SAGE.

Dragomir, Marius.2003. Fighting Legacy: Media 
Reform in Post-Communist Europe. Senior 
Fellows Publication. Atlantic Council of the 
United States. A copy in my possession.

EJF.2003. European Media Ownership: Threats 
on the Landscape. A Survey of who owns 
what in Europe. http://www.ifj.org/assets/
docs/252/115/714aafc-9039473.pdf, Retrieved 
May 17, 2006.

EJF .2004. Eastern Empires: Foreign 
Ownership in Central and Eastern European 
Media:Ownership, Policy Issues and Strategie. 
http://www.ifj.org/assets/docs/012/001/
d42e40c-310fe01.pdf, Retreived May 22, 2008

EJF .2005. Media Power in Europe: The Big 
Picture of Ownership. http://www.ifj.org/assets/
docs/245/202/08737f5-ec283ca.pdf, Retrieved 
August 18, 2006.

EU .2007. Media pluralism in the Member 
States of the European Union. Commission 
Staff Working Document. http://ec.europa.
eu/information_society/media_taskforce/
doc/pluralism/media_pluralism_swp_en.pdf, 
Retrieved March16, 2007.

Galik, Mihaly.(2004). Hungary, Chapter in: 
Media Ownership and  its Impact on media 
independence and Pluralism, Peace Institute, 
Institute for Contemporary Social and Political 
Studies, Ljubljana.

Galik, Mihaly,  James, Beverly. 1999. Ownership 

an Control of the Hungarian Press. http://www.
javnost-thepublic.org/media/datoteke/1999-2-
galik.pdf, Retrieved June 18, 2006.

Giorgi, Liana with Ildiko Kovats, Jerzy 
Mikułowski-Pomorski, Anna Sawicz, Barbara 
Kopplova and Jan Jirak. 1995. Media in 
Transition. The Case of Poland, Hungary and 
Czechia. Vienna: IFS Project MEDIA EUEAST.

Gross, Peter. 2002. Entangled Evolutions. Media 
Democratization in Eastern Europe. Washington, 
D.C :Woodrow Willson Center Press.

Gross, P. (2004). Between Reality and 
Dream: Eastern European Media Transition, 
Transformation, Consolidation, and Integration. 
East European Politics and Society, 18, 110-131.

Gulyas, Agnes. 1998. Kolonizacja czy 
wyzwolenie rynku? Kapitał zagraniczny w 
węgierskich mediach, Zeszyty Prasoznawcze, 
R.XLI, No 1-2, 153-154.

Gulyas, Agnes.1999. Structural Changes and 
Organisations in the Print Media Markets of 
Post-Communist East Central Europe. Retrieved 
October 22, 2005.

Hungary: Act No. I of 1996 on Radio and 
Television Services (Broadcasting Act). A copy in 
my possession.

Jakubowicz, Karol. 2007. Rude Awakening: 
Social and Media Change in Central and Eastern 
Europe. Cresskill NJ: Hampton Press.

Klimkiewicz, Beata. 2004. Poland, Chapter in: 
Media Ownership and its Impact on media 
independence and Pluralism. Ljubljana: Peace 
Institute, Institute for Contemporary Social and 
Political Studies.

Klvana, Tomas. 2006. Czech  Media during the 
Transformation Period [in] Transformation: 
Czech Experience; People in Need with support 
of the Ministry of the Foreign Affairs of the 
Czech Republic, pp 127-134. A copy in my 
possession.

Krone, Jan. 2008. Foreign Media Investments. 
Engagements of West European Newspaper 
Publishers after the End of the Cold War in the 
East European Classical Newspaper Markets 
in B. Dobek-Ostrowska and M. Głowacki (eds) 
Comparing Media Systems in Central Europe. 
Between Commercialization and Politicization. 

kompubl test NOVA.indd   82 24.1.10   15:01



83

Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu 
Wrocławskiego.

Norris, Pippa. 2006. The role of the free press in 
promoting democratization, good governance, 
and human development, Harvard University, 
UNESCO. Background paper http://www.
humanrightsinitiative.org/programs/ai/rti/
articles/undp_rti_2006/annex3_background_
paper.pdf, Retrieved May 2, 2007.

Ociepka, Beata. 2003. Dla kogo telewizja? 
Model publiczny w postkomunistycznej Europie 
Środkowej (Who is the Television for? The Public 
Model of Public Sernice Boadcasters In Post-
communist Central Europe).Wroclaw: Wroclaw 
University Press.

Open Society Institute EU Monitoring and 
Advocacy Program. Network Media Program: 
Monitoring Reports 2005 and 2008 : Television 
across Europe: regulation, policy and 
independence.Budapest.

Pehe, Jan 1996. Media In Eastern Europe and 
the Former Soviet Union In a Comparative 
Perspective. In Ph. J. Glenn &O. Soltys (Eds.) 
Media’ 95. Experience and Expectations – Five 
Years After, 88-92. Prague: Karolinum Charles 
University Press.

Poland: 1992 Brodcasting Act. A copy in my 
possession.

Sparks, Colin & Reading, Anna. 1998. 
Communism, Capitalism and the Mass Media. 
Thousand Oaks, London & New Dehli: SAGE.        

Šmíd, Milan. 2004. Czech Republic, Chapter 
in: Media Ownership and its Impact on media 
independence and Pluralism,. Ljubljana: Peace 
Institute, Institute for Contemporary Social and 
Political Studies.

Sonczyk, Wiesław. 2005. Market chan ges 
and evolution of publishing format of daily 
Press In Poland between 1990-2004 (tentative 
characterisation and evolution). http://sm.id.
uw.edu.pl/Numery/2005_4_23soncz.pdf, 
Retrieved May 16, 2007.

Splichal, Slavko.1994. Media beyond Socialism. 
Theory and Practice in East – Central Europe. 
Boulder, Co: Westview.

Splichal, Slavko.1999. Ownership, Regulation 
and Socialisation: Rethinking the Principles of 
Democratic Media. Javnost- The Public 6, 5-23.

Splichal, Slavko. 2001. Imitative Revolutions. 

Changes in the media and Journalism in East-
Central Europe. http://www.javnost-thepublic.
org/media/datoteke/2001-4-splichal.pdf, 
Retrieved September 12, 2006.

Sukosd, Miklos. 2000. Democratic 
Transformation and the Mass Media: from 
Stalinism to Post-Communist Democracy in 
Hungary and Central and Eastern Europe” in 
Richard Gunther and Anthony Moughan (eds.) 
Mass Media and Democracy: A Comparative 
Perspectiv,.122-164. Cambridge, UK: Cambridge 
University Press.

Sukosd, Miklos & Bajomi-Lazar, Peter. 2003. The 
Second Wafe of Media Refom in East Central 
Europe. In M. Sukosd & P. Bajomi-Lazar (Eds.) 
Reinventing Media: Media Policy Reform in 
East Central Europe, 13-27. Budapest: Central 
University Press.

Wyka, Angelika, Wioletta. 2005. Journalistic 
standards and democratisation of the mass 
media in Poland, Hungary and the Czech 
Republic. Ethical Space – The International 
Journal of Communication Ethics, 2(2), 13-17.

Wyka, Angelika, Wioletta. 2008. Good and 
Reliable Watchdogs of Democracy? –Ethics and 
Journalism: Case Studies from Poland, Hungary 
and the Czech Republic in N.R. Khadpekar 
(ed.) Media Ethics: Global Dimensions, 218-229.  
Hyderabad, India: The Icfai University Press.

kompubl test NOVA.indd   83 24.1.10   15:01


